Uncategorized

Professionell e-sport

En pro-gamer framför sin dator

I takt med att datorer och datorspel har blivit allt mer avancerade, har även spelandet mognat som kulturyttring. Idag är datorspelen inte alls endast ett tidsfördriv för barn och ungdomar utan även ansedda som en seriös kulturutövning för vuxna. Med ett ökande intresse bland kapitalstarka vuxna har en marknad för så kallad e-sport vuxit fram. Professionella utövare försörjer sig på att spela populära datorspel inför publik. Deras inkomster består av sponsorskap och ibland ansenliga prissummor i internationella tävlingar. Professionell e-sport är särskilt stor i Asien och ofta pekas Sydkorea ut som en stark marknad. Faktum är att vi i Sverige har en hel del framgångsrika e-sportare, särskilt sett i förhållande till vårt lands litenhet. Dessutom är Dreamhack, världens största LAN-party, ett svenskt event.

Fenomenet uppkom i Sydkorea

En pro-gamer framför sin dator

Världens första professionella e-sportare, eller pro-gamer, var en man från Hong Kong vid namn Dennis Fong. Bland hans många bedrifter kan nämnas att han vann Quake-turneringen 1997, vilket gjorde att han kammade hem en Ferrari 308. E-sport har blivit en verkligt inkomstbringande verksamhet för världseliten, som inte bara kör dyra bilar utan dessutom kan köpa exklusiva hem. klicka här för att se exempel på vilka fantastiska bostäder över hela Europa de spekulerar på. Även om världens största LAN-party råkar vara svenskt är det som sagt framförallt i Sydkorea som marknaden är starkast, vilket sannolikt har sin bakgrund i att det var där fenomenet startade.

Internets utbredning var startskottet

Internets tillkomst var det frö som som spirade till att bli e-sport. Fenomenet fick sin början tack vare en stor expansion av bredbandsnätet i Sydkorea. Med moderna klassiker som Doom, Quake och Starcraft blev LAN-spelandet ett utbrett nöje. Idag är dessutom streaming är en viktig del av kulturen av sporten, eftersom många fans världen över vill följa sina favoritspelare i realtid. Inkomster från dessa sändningar är en viktig förklaring till hur dataspelande kunnat bli en lukrativ försörjning för så många entusiaster.